Strefa rodzica
Przedszkole Niepubliczne Ochronka
im. Bł. Edmunda Bojanowskiego
PLAN DNIA
7:00 - 08:15
08:20
08:30 - 9:00
09:00 - 10:15
10:30- 11:30
12:00 - 12:30
12:30 - 14:00
14:00 - 14:30
14:15 - 16:00
Schodzenie się dzieci, zabawy według zainteresowań, czynności porządkowe.
Modlitwa.
Śniadanie.
Zajęcia obowiązkowe.
Spacery, zabawy na powietrzu, zabawy ruchowe lub dowolne w sali.
Obiad.
Leżakowanie (3-latki). Zabawy dydaktyczne, ćwiczenia utrwalające, zajęcia indywidualne (4,5,6,latki )
Rozchodzenie się dzieci, zabawy dowolne, praca wyrównawcza.
Podwieczorek.
JADŁOSPIS
jest realizowany cyklicznie z możliwością nieplanowanych zmian
Karta zgłoszenia do pobrania
(otwórz w nowej karcie przeglądarki wydrukuj i wypełnij)
Statut Przedszkola Niepublicznego „Ochronka”
im. Edmunda Bojanowskiego w Luboniu
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
1. Przedszkole posiada nazwę w brzmieniu: Przedszkole Niepubliczne „Ochronka” im. Edmunda Bojanowskiego w Luboniu
2. Organem prowadzącym przedszkole jest Zgromadzenie Sióstr Służebniczek Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny z siedzibą w Luboniu, Pl. E. Bojanowskiego 6.
3. Przedszkole zlokalizowane jest w budynku stanowiącym własność Zgromadzenia. Adres: Pl. E. Bojanowskiego 6, 62-030 Luboń.
4. Przedszkole jest placówką niepubliczną.
5. Nazwa przedszkola używana jest w pełnym brzemieniu
6. Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Wielkopolski Kurator Oświaty.
7. Przedszkole posiada Numer Identyfikacji Podatkowej – NIP 777-272-96-09 oraz Numer Identyfikacji w rejestrze statystycznym – REGON 302263237.
8. Podstawę prawną działalności przedszkola stanowią:
a) Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późniejszymi zmianami),
b) Wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Gminę Luboń
c) niniejszy Statut.
Rozdział II
Cele i zadania przedszkola
§ 2
Przedszkole pełni funkcję opiekuńczą, wychowawczą i kształcącą. Zapewnia dzieciom możliwość wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych.
§ 3
Cele przedszkola
1. Celem przedszkola jest:
a) Wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;
b) Budowanie systemu wartości, opartego na zasadach chrześcijańskich, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe;
c) Rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, niezbędnych w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi;
d) Kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej, koniecznej do radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także łagodnego znoszenia porażek;
e) Troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną;
f) Budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym;
g) Wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne;
h) Kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy, rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej;
i) Podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej;
j) Zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności.
2. Cele wychowania przedszkolnego są realizowane przez:
a) Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci, a zwłaszcza porozumiewania się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych;
b) Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku;
c) Wspomaganie rozwoju mowy dzieci;
d) Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia;
e) Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci;
f) Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych;
g) Wychowanie przez sztukę;
h) Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci przez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych;
i) Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń;
j) Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt;
k) Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną;
l) Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania;
ł) Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.
§ 4
Zadania przedszkola
Zadaniem przedszkola jest pomoc rodzinie w wychowaniu i sprawowaniu opieki nad dzieckiem, troska o jego bezpieczeństwo, zdrowie i prawidłowy rozwój.
Rozdział III
Sposoby realizacji zadań przedszkola
§ 5
1. Praca opiekuńczo - wychowawcza i dydaktyczna w przedszkolu prowadzona jest w oparciu o obowiązującą podstawę programową wychowania przedszkolnego, zgodnie z przyjętymi dla poszczególnych grup programami wychowania przedszkolnego.
2. Przedszkole realizuje "Program wychowania przedszkolnego według koncepcji pedagogicznej bł. Edmunda Bojanowskiego", który zawiera myśl pedagogiczną Założyciela Zgromadzenia Sióstr Służebniczek NMP NP i twórcy ochronek dla dzieci.
3. Programy wychowania przedszkolnego dopuszcza do użytku w przedszkolu dyrektor.
4. Dopuszczone do użytku w przedszkolu programy wychowania przedszkolnego stanowią zestaw programów wychowania przedszkolnego.
5. Dyrektor przedszkola jest odpowiedzialny za uwzględnienie w zestawie programów wychowania przedszkolnego całości podstawy programowej.
§ 6
Przedszkole zapewnia wychowankom pełne bezpieczeństwo w czasie zajęć w przedszkolu oraz w czasie zajęć poza przedszkolem poprzez:
1. Realizację przez nauczycieli zadań zapisanych w niniejszym statucie;
2. Równomierne rozłożenie zajęć w poszczególnych dniach oraz różnorodność zajęć w każdym dniu;
3. Odpowiednie oświetlenie, wentylację i ogrzewanie pomieszczeń;
4. Oznakowanie ciągów komunikacyjnych zgodnie z przepisami, oznaczenie dróg ewakuacyjnych w sposób wyraźny i trwały;
6. Kontrolę obiektów budowlanych należących do przedszkola pod kątem zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z tych obiektów. Kontroli obiektów dokonuje dyrektor przedszkola, co najmniej raz w roku;
7. Ogrodzenie terenu przedszkola.
9. Wyposażenie schodów w balustrady z poręczami zabezpieczającymi przed ewentualnym zsuwaniem się po nich;
10. Wyposażenie pomieszczeń przedszkola w apteczki, zaopatrzone w niezbędne środki do udzielenia pierwszej pomocy i instrukcję o zasadach udzielania tej pomocy;
11. Dostosowanie stolików i krzesełek do warunków antropometrycznych dzieci;
12. Zapewnianie odpowiedniej liczby opiekunów nad dziećmi uczestniczącymi w imprezach i wycieczkach poza teren przedszkola;
13. Przeszkolenie nauczycieli w zakresie udzielania pierwszej pomocy.
§ 7
W przedszkolu organizuje się pomoc psychologiczno - pedagogiczną. Pomoc udzielana jest wychowankom, rodzicom i nauczycielom.
1. Pomoc psychologiczno - pedagogiczna polega na :
a) Diagnozowaniu środowiska dziecka;
b) Rozpoznawaniu potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb dziecka i umożliwianiu ich zaspokojenia;
c) Rozpoznawaniu przyczyn trudności w opanowywaniu umiejętności i wiadomości przez dziecko;
d) Wspieraniu dziecka z wybitnymi uzdolnieniami;
e) Wspieraniu nauczycieli i rodziców w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne dzieci;
f) Udzielaniu nauczycielom pomocy w dostosowywaniu wymagań edukacyjnych wynikających z realizacji programów wychowania przedszkolnego do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych dziecka, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom;
g) Wspieraniu nauczycieli i rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych.
2. Pomoc psychologiczno - pedagogiczna realizowana jest we współpracy z:
a) rodzicami;
b) poradniami psychologiczno-pedagogicznymi;
c) podmiotami działającymi na rzecz rodziny i dzieci.
3. Pomoc psychologiczno - pedagogiczna jest udzielana na wniosek:
a) rodziców;
b) nauczyciela - wychowawcy grupy;
c) poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, za zgodą rodziców.
4. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana w formie:
a) Zajęć dydaktyczno - wyrównawczych;
b) Zajęć specjalistycznych : rewalidacyjnych, korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, terapii pedagogicznej;
c) Porad, konsultacji i warsztatów dla rodziców i nauczycieli.
5. Objęcie dziecka zajęciami dydaktyczno - wyrównawczymi i specjalistycznymi wymaga zgody rodzica.
6. Zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze organizuje się dla dzieci odbywających obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne, które mają znaczne trudności w uzyskiwaniu osiągnięć z zakresu określonych zajęć edukacyjnych wynikających z podstawy wychowania przedszkolnego. Zajęcia prowadzone są przez nauczycieli grupy.
7. Zajęcia specjalistyczne są prowadzone przez osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje.
§ 8
Przedszkole nie organizuje wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z uwagi na brak odpowiedniej bazy lokalowej, środków dydaktycznych i sprzętu umożliwiającego realizację wskazań, zawartych w opinii o potrzebie wczesnego wspomagania.
§ 9
Dopuszcza się możliwość przyjęcia do przedszkola dziecka z niewielkimi deficytami rozwojowymi lub niepełnosprawności intelektualnej w stopniu lekkim, na podstawie opinii Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej, pod warunkiem, że istnieje możliwość włączenia go do grupy dzieci zdrowych.
§ 10
1. Każdy rodzic (prawny opiekun) ma prawo skorzystać z dobrowolnego grupowego ubezpieczenia swojego dziecka od następstw nieszczęśliwych wypadków w przedszkolu.
2. W uzasadnionych przypadkach, na wniosek rodzica lub wychowawcy grupy, dyrektor przedszkola może podjąć decyzję o sfinansowaniu kosztów ubezpieczenia w ramach środków finansowych przedszkola.
Rozdział IV
Organy przedszkola
§ 11
Organami przedszkola są:
1. Zgromadzenie Sióstr Służebniczek Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny z siedzibą w Luboniu, Pl. E. Bojanowskiego 6 (Dom Generalny)
2. Dyrektor przedszkola;
3. Rada Pedagogiczna;
§ 12
Dyrektor
1. Dyrektor przedszkola jest powoływany przez Przełożoną Generalną Sióstr Służebniczek Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny w Luboniu.
2. Ogólny zakres kompetencji, zadań i obowiązków dyrektora przedszkola określa ustawa o systemie oświaty i inne przepisy szczegółowe.
§ 13
Zadania i obowiązki dyrektora przedszkola
Dyrektor przedszkola:
1. Kieruje bieżącą działalnością przedszkola ;
2. Reprezentuje je na zewnątrz, wobec władz samorządowych i oświatowych;
3. Jest osobą działającą w imieniu pracodawcy; jest bezpośrednim przełożonym wszystkich pracowników zatrudnionych w przedszkolu.
4. Kieruje działalnością opiekuńczo - wychowawczą i dydaktyczną, a szczególności:
a) kształtuje twórczą atmosferę pracy, stwarza warunki sprzyjające podnoszeniu jej jakości;
b) przewodniczy Radzie Pedagogicznej, przygotowuje i prowadzi posiedzenia rady;
c) sprawuje nadzór pedagogiczny zgodnie z odrębnymi przepisami;
d) dopuszcza do użytku w przedszkolu programy wychowania przedszkolnego;
e) współpracuje z Radą Pedagogiczną i Rodzicami;
f) organizuje pomoc psychologiczno - pedagogiczną w formach określonych w statucie przedszkola;
g) inspiruje nauczycieli do innowacji pedagogicznych, wychowawczych i organizacyjnych.
5. Organizuje działalność przedszkola, a w szczególności:
a) opracowuje arkusz organizacyjny na każdy rok szkolny;
b) przydziela nauczycielom stałe prace i zajęcia w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatne zajęcia opiekuńczo-wychowawcze i dydaktyczne;
c) zapewnia odpowiednie warunki do jak najpełniejszej realizacji zadań przedszkola, a w szczególności należytego stanu higieniczno -sanitarnego, bezpiecznych warunków pobytu dziecka w budynku przedszkola i na placu przedszkolnym;
d) dba o właściwe wyposażenie przedszkola w sprzęt i pomoce dydaktyczne;
e) sprawuje nadzór nad działalnością administracyjną i gospodarczą przedszkola;
f) dysponuje środkami finansowymi przedszkola; ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie;
g) organizuje prace konserwacyjno - remontowe;
h) odpowiada za prowadzenie, przechowywanie i archiwizację dokumentacji przedszkola zgodnie z odrębnymi przepisami;
i) egzekwuje przestrzeganie przez pracowników przedszkola ustalonego porządku oraz dbałości o estetykę i czystość.
6. Prowadzi sprawy kadrowe i socjalne pracowników, a w szczególności:
a) nawiązuje i rozwiązuje stosunek pracy z nauczycielami i innymi pracownikami przedszkola;
b) dokonuje oceny pracy nauczycieli ;
c) dokonuje oceny dorobku zawodowego za okres stażu na stopień awansu zawodowego;
d) przyznaje nagrody dyrektora oraz wymierza kary porządkowe nauczycielom i pracownikom administracji i obsługi przedszkola;
e) udziela urlopów zgodnie z obowiązującymi przepisami;
f) wydaje świadectwa pracy i opinie wymagane prawem;
g) wydaje decyzje o nadaniu stopnia nauczyciela kontraktowego;
h) określa zakresy obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności na stanowiskach pracy.
7. Wykonuje inne zadania wynikające z przepisów prawa.
8. Prowadzi zajęcia dydaktyczne w wymiarze ustalonym dla dyrektora przedszkola przez organ prowadzący. Dyrektor współpracuje z organem prowadzącym i nadzorującym w zakresie określonym ustawą i aktami wykonawczymi do ustawy.
§ 14
Rada pedagogiczna
1. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola w zakresie realizacji jego statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
2. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu.
3. Kompetencje rady pedagogicznej:
a) Uchwala regulamin swojej działalności;
b) Zatwierdza plan pracy przedszkola na każdy rok szkolny;
c) Opiniuje ramowy rozkład dnia w przedszkolu;
d) Opiniuje organizację przedszkola, w tym tygodniowy rozkład dnia;
e) Opiniuje pracę dyrektora przy ustalaniu jego oceny pracy.
4. Zebrania Rady Pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, po zakończeniu pierwszego okresu, po zakończeniu rocznych zajęć lub w miarę potrzeb.
5. Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane. Protokoły posiedzeń Rady Pedagogicznej sporządzane są w formie pisemnej w księdze protokołów.
6. Pracownicy przedszkola są zobowiązani do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste wychowanków lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników przedszkola.
§ 15
Zasady współpracy organów przedszkola
1. Wszystkie organy przedszkola współpracują w duchu porozumienia i wzajemnego szacunku, umożliwiając swobodne działanie i podejmowanie decyzji przez każdy organ w granicach swoich kompetencji.
2. Organy przedszkola mogą zapraszać na swoje planowane lub doraźne zebrania przedstawicieli innych organów w celu wymiany poglądów i informacji.
3. Spory między organami przedszkolaa rozstrzyga się wg zasad:
a) podstawową zasadą jest ugodowe rozwiązywanie konfliktów;
b) rozwiązanie ustala się na drodze negocjacji pomiędzy stronami;
c) sprawy sporne ostatecznie rozstrzyga dyrektor przedszkola.
4. Każdej ze stron przysługuje wniesienie zażalenia do organu prowadzącego.
Rozdział V
Organizacja przedszkola
§ 16
1. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalanych przez organ prowadzący, na wniosek dyrektora przedszkola.
2. W przedszkolu obowiązują następujące terminy przerw w jego pracy:
a) w okresie wakacji letnich: od 1 lipca do 31 sierpnia;
b) w okresie świąt Bożego Narodzenia
c) w okresie Świąt Wielkanocnych
d) w dni ustawowo wolne od pracy.
3. Do przedszkola przyjmowane są dzieci w wieku 3 – 6 lat. W wyjątkowych wypadkach mogą być przyjęte dzieci, które ukończyły 2,5 roku.
4. Dzieci, którym odroczono realizację obowiązku szkolnego mogą uczęszczać do przedszkola nie dłużej niż do 10 roku życia.
§ 17
1. Dzienny czas pracy przedszkola wynosi 9 godzin: od 7.00 do 16.00, od poniedziałku do piątku .
2. Podstawa programowa jest realizowana w godzinach 9.00 - 14.00.
§ 18
1. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień.
2. Liczba dzieci w oddziale nie powinna przekraczać 25
3. Dyrektor przedszkola powierza poszczególne oddziały opiece jednego nauczyciela.
4. Dyrektor może przydzielić do każdej grupy osobę pełniącą obowiązki pomocy wychowawczej
§ 19
1.Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
2. Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) w przedszkolu mogą być prowadzone zajęcia dodatkowe: np. rytmika, gimnastyka korekcyjna itp.
3. Czas trwania zajęć dodatkowych jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosi:
a) z dziećmi w wieku 3 - 4 lat - około 15 minut;
b) z dziećmi w wieku 5 - 6 lat - około 30 minut.
§ 20
Przedszkole organizuje naukę religii dla wszystkich grup wiekowych.
§ 21
1. Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez dyrektora przedszkola. Arkusz organizacyjny zatwierdza organ prowadzący przedszkole.
2. W arkuszu organizacji przedszkola określa się:
a) czas pracy poszczególnych oddziałów;
b) liczbę pracowników;
c) ogólną liczbę godzin pracy .
§ 22
1. Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora przedszkola, z uwzględnieniem podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
2. Czas zajęć w ramach podstawy programowej jest dzielony zgodnie z rozporządzeniem MEN:
a) Co najmniej jedną piątą czasu przeznacza się na zabawę: w tym czasie dzieci bawią się swobodnie, przy niewielkim udziale nauczyciela;
b) Co najmniej jedną piątą czasu (w przypadku młodszych dzieci - jedną czwartą czasu), dzieci spędzają w ogrodzie przedszkolnym, na boisku, w parku, na wycieczce (organizowane są gry i zabawy ruchowe, zajęcia sportowe, obserwacje przyrodnicze, porządkowe i ogrodnicze);
c) Najwyżej jedną piątą czasu zajmują różnego typu zajęcia dydaktyczne, realizowane według wybranego programu wychowania przedszkolnego;
d) Pozostały czas - dwie piąte czasu nauczyciel zagospodarowuje dowolnie, w tym są czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne i inne.
3. Czas przed śniadaniem i po godz. 14.00 jest czasem opiekuńczym
§ 23
Odpłatność za przedszkole.
1. Przedszkole częściowo jest finansowane z budżetu gminy zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Przedszkole pobiera od rodziców (prawnych opiekunów) tzw. opłatę stałą za pobyt dziecka w placówce.
3. Wysokość tej opłaty ustala organ prowadzący w porozumieniu z dyrektorem przedszkola.
4. Opłata stała za pobyt dziecka jest przeznaczona na utrzymanie placówki i wydatki nie związane z działalnością dydaktyczno - wychowawczą (np. remonty, zakup sprzętu i inne).
5. Opłata stałą za pobyt dziecka, o której mowa w ust. 2 nie podlega zwrotowi.
6. Dzienna opłata za wyżywienie dziecka w przedszkolu ustalana jest na podstawie obowiązujących cen artykułów żywnościowych, z uwzględnieniem norm żywieniowych. Wysokość opłaty za wyżywienie określa dyrektor przedszkola w formie komunikatu.
7. Opłata, o której mowa w ust. 6 podlega zwrotowi w kwocie równej iloczynowi dni nieobecności i stawki za wyżywienie w przypadku nieobecności dziecka przez 3 kolejne następujące po sobie w danym miesiącu dni. Zwrot nadpłaty następuje w formie odliczenia od należności w następnym miesiącu.
8. Opłaty uiszcza się do 15 - tego każdego miesiąca u dyrektora lub osoby upoważnionej albo przelewem na konto przedszkola.
9. W przypadku rezygnacji z przedszkola, rodzic powinien złożyć pisemną informację w celu zaprzestania naliczania odpłatności.
10. W szczególnych wypadkach, na prośbę rodziców dziecka, dyrektor przedszkola może udzielać ulg i zwolnień z odpłatności - okresowych lub stałych.
11. Przedszkole zastrzega sobie prawo do zmiany wysokości opłat z tytułu pobytu dziecka oraz wyżywienia w trakcie trwania roku szkolnego, jeżeli koszty prowadzenia działalności przedszkola ulegną zmianie z przyczyn niezależnych (np. wysoka inflacja powodująca destabilizację działalności przedszkola).O wszelkich zmianach rodzice będą wcześniej poinformowani.
§ 24
1. Przedszkole może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne na podstawie pisemnego porozumienia, zawartego pomiędzy dyrektorem przedszkola, a zakładem kształcenia nauczycieli lub szkołą wyższą.
2. Koszty związane z przebiegiem praktyk pokrywa zakład kierujący na praktykę.
Rozdział VI
Pracownicy przedszkola
§ 25
1. Wszyscy pracownicy przedszkola są zatrudnieni z Kodeksu Pracy i na podstawie kwalifikacji określonych w odrębnych przepisach. Z KP wynikają prawa i obowiązki pracowników.
2. Wszystkich pracowników zatrudnionych w pełnym wymiarze godzin obowiązuje 40 h tydzień pracy (art. 129 KP).
3. Pracownikom przysługują urlopy zgodnie z rozporządzeniami Kodeksu Pracy:
a) 20 dni – jeżeli pracownik jest zatrudniony krócej niż 10 lat
b) 26 dni – jeżeli pracownik jest zatrudniony co najmniej 10 lat.
c) 2 dni opieki nad dzieckiem w wieku do 14 lat
d) urlopy okolicznościowe.
4. Czas wolny od zajęć dydaktycznych z dziećmi nie jest czasem wolnym dla pracowników. Pozostają oni wtedy do dyspozycji Dyrektora i wykonują powierzone im zadania na terenie przedszkola.
5. W przedszkolu nie ma zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (art. 3 Ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych Dz.U. z 2012 r. poz.592)
6. Wszyscy pracownicy przedszkola powinni dawać dzieciom dobry przykład zgodnie z zasadami Ewangelii.
§ 26
Nauczyciele
1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno - wychowawczą i opiekuńczą oraz odpowiada za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece dzieci.
2. Do obowiązków nauczycieli należy w szczególności:
a) odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo powierzonych jego opiece dzieci w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole;
b) otoczenie opieką każdego dziecka od chwili jego przyjęcia do przedszkola; kierowanie się w swoim działaniu dobrem dziecka, poszanowaniem jego godności osobistej;
c) prawidłowa organizacja procesu dydaktycznego, m.in. wykorzystanie najnowszej wiedzy merytorycznej i metodycznej do pełnej realizacji wybranego programu wychowania przedszkolnego, wybór optymalnych form organizacyjnych i metod pracy z dziećmi w celu maksymalnego ułatwienia dzieciom zrozumienia istoty realizowanych zagadnień;
d) kształcenie i wychowywanie dzieci w duchu personalizmu chrześcijańskiego, w umiłowaniu Ojczyzny, szacunku dla symboli narodowych oraz szacunku dla każdego człowieka;
e) dbanie o kształtowanie u dzieci postaw moralnych;
f) wspieranie rozwoju psychofizycznego każdego dziecka, jego zdolności lub zainteresowań;
g) objęcie diagnozą pedagogiczną dziecka w wieku 5 lat;
h) bezstronne, rzetelne i sprawiedliwe ocenianie umiejętności dzieci; informowanie rodziców, o ich osiągnięciach lub brakach;
i) prowadzenie zebrań z rodzicami oraz indywidualne kontakty z rodzicami dzieci;
j) doskonalenie umiejętności dydaktycznych;
k) tworzenie warsztatu pracy dydaktycznej, dbanie o wystrój sali oraz o pomoce i sprzęt przedszkolny;
l) prawidłowe prowadzenie dokumentacji: opracowywanie miesięcznych planów pracy, prowadzenie dziennika oddziału, kart obserwacji, oraz innych dokumentów wymaganych przez dyrektora przedszkola;
m) przestrzeganie dyscypliny pracy, punktualne rozpoczynanie i kończenie pracy, przestrzeganie tajemnicy służbowej;
n) przestrzeganie zasad współżycia społecznego i dbanie o właściwe relacje pracownicze;
o) wykonywanie innych czynności dotyczących powierzonego oddziału, zgodnie z zarządzeniami i poleceniami Dyrektora oraz uchwałami Rady Pedagogicznej.
3. Nauczyciel realizuje zadania, o których mowa w ust. 1 poprzez:
a) dokładne poznanie dzieci, ich stanu zdrowia, cech osobowościowych, warunków rodzinnych i bytowych, a także potrzeb i oczekiwań;
b) tworzenie środowiska, zapewniającego dzieciom prawidłowy rozwój fizyczny i psychiczny, poczucie bezpieczeństwa i atmosferę zaufania;
c) ułatwianie adaptacji w środowisku rówieśniczym i nowych warunkach, a także pomoc w rozwiązywaniu konfliktów z innymi dziećmi;
d) wdrażanie dzieci do społecznego działania oraz kształtowanie właściwych postaw moralnych, właściwych relacji między dziećmi - życzliwości, współdziałania, pomocy;
e) wdrażanie dzieci do dbania o zdrowie i higienę osobistą, do odpowiedzialności za ład i estetykę sali;
f) dbanie o stan techniczny sprzętu zgromadzonego w sali oraz zabawek i innych pomocy dydaktycznych;
g) przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w budynku przedszkola, ogrodzie i podczas wyjść poza teren przedszkola;
h) współpracę z rodzicami, Poradnią Psychologiczno - Pedagogiczną, udzielanie rad, wskazówek i pomocy rodzicom;
i) przestrzeganie procedur obowiązujących w przedszkolu, a szczególności procedury odbierania dzieci z przedszkola, postępowania w wypadkach, organizowania wycieczek poza teren przedszkola.
4. Nauczyciel jest odpowiedzialny za życie, zdrowie i bezpieczeństwo powierzonych jego opiece dzieci. Jest zobowiązany:
a) do skrupulatnego przestrzegania i stosowania przepisów i zarządzeń odnośnie bhp i p/poż, a także do odbywania wymaganych szkoleń z tego zakresu;
b) do kontrolowania właściwej postawy dzieci w czasie zajęć i korygowania zauważonych błędów;
c) do dbania o czystość, ład i porządek w czasie trwania zajęć i po ich zakończeniu;
d) do zgłaszania dyrektorowi wszystkich wyjść poza teren przedszkola;
e) do usuwania z sali uszkodzonych zabawek i pomocy dydaktycznych, które mogłyby spowodować skaleczenia lub zagrażać zdrowiu dzieci;
f) do udzielenia pierwszej pomocy dziecku w przypadku wystąpienia choroby lub wypadku;
g) do niezwłocznego zawiadomienia rodziców i dyrektora przedszkola w przypadku zauważenia niepokojących objawów chorobowych.
5. Nauczyciel ma prawo do zdobywania stopni awansu zawodowego
§ 27
Pomoc wychowawcy
1. Pomoc wychowawcy współpracuje z wychowawcą w zakresie zapewnienia opieki dzieciom.
2. Zadania pomocy wychowawcy:
a) spełnia czynności opiekuńcze i obsługowe w stosunku do wychowanków związane ze spożywaniem posiłków, higieną osobistą, czynnościami samoobsługowymi, zabawą, spacerami
b) pomaga w przygotowywaniu materiałów i pomocy do działalności wychowawczo-dydaktycznej
c) czynnie uczestniczy w organizowanych przez nauczycielkę działaniach z dziećmi
d) dba o porządek w czasie zajęć i po ich zakończeniu
d) odpowiada za stan zabawek
e) dba o czystość iporządek w sali oraz w szatni
f) przestrzega zasad bhp
3. Jeżeli zaistnieje taka potrzeba dyrektor przedszkola może osobom zatrudnionym jako pomoc wychowawcy przydzielić inne zadania na terenie przedszkola.
§ 28
Kucharka
Zadania kucharki:
1. opracowuje jadłospis, który przekazuje do zatwierdzenia dyrektorowi, układa listę produktów do zakupu;
2. przygotowuje posiłki zgodnie z jadłospisem i zachowaniem obowiązujących norm;
3. pobiera z magazynu produkty żywieniowe w ilościach przewidzianych recepturą i odpowiednio ich używa;
4. dba o najwyższą jakość i smak posiłków;
5. zachowuje czystość i porządek w kuchni i magazynach żywnościowych, ponosi odpowiedzialność za czystość i porządek na wyznaczonym terenie;
6. zna i przestrzega wszystkie przepisy dotyczące powierzonej jej pracy ( Sanepid, bhp inne rozporządzenia)
7. zna i przestrzega wszystkie instrukcje sporządzone na potrzeby kuchni;
8. natychmiast zgłasza dyrektorowi powstałe usterki oraz wszelkie nieprawidłowości stanowiące zagrożenie zdrowia i życia;
9. wykonuje inne polecnia dyrektora związane z organizacją pracy w przedszkolu.
10. w przypadku nieprawidłowości wykazanych w wyniku kontroli zaistniałej z jej winy i niedopełnienia obowiązków ponosi odpowiedzialność finansową.
§ 29
Pomoc kuchenna
Zadania pomocy kuchennej:
1. dokonuje obróbki wstępnej warzyw i owoców oraz innych produktów do produkcji posiłków;
2. przygotowuje potrawy zgodnie z wytycznymi kucharki;
3. pomaga w porcjowaniu i wydawaniu posiłków;
4. myje naczynia (wyparza) i sprzęty kuchenne;
5. sprząta kuchnię i pomieszczenia pomocnicze, ponosi odpowiedzialność za ich czystość i porządek;
6. wykonuje polecenia kucharki wynikające z codziennego podziału prac;
7. zna wszystkich instrukcje sporządzone na potrzeby kuchni;
8. wykonuje inne polecenia dyrektora związane z organizacją pracy w przedszkolu.
§ 30
Sprzątaczka
Zadania sprzątaczki:
1. utrzymuje czystość i porządek w sali oraz w przydzielonych pomieszczeniach, sumiennie i dokładnie sprząta codziennie;
2. ponosi odpowiedzialność za stan czystości sal, łazienek i innych wyznaczonych pomieszczeń w przypadku kontroli dyrektora, lub innych wyznaczonych osób, po zakończeniu sprzątania albo przed rozpoczęciem zajęć w przedszkolu;
3. przestrzega przepisów bhp dotyczących odpowiedniego zabezpieczenia przed dziećmi produktów chemicznych pobranych do utrzymania czystości, oszczędnie gospodaruje nimi;
4. umiejętnie posługuje się sprzętem mechanicznym i elektrycznym; zgłasza dyrektorowi wszelkie uszkodzenia;
5. dbałość o powierzony sprzęt, rośliny; zabezpieczanie przed kradzieżą rzeczy i przedmiotów znajdujących się w przedszkolu;
6. wykonuje inne polecenia dyrektora związanych z organizacją pracy w przedszkolu.
§ 31
Pracownik gospodarczy
Zadania pracownika gospodarczego:
1. utrzymuje czystość i porządek na placu zabaw i terenie przy przedszkolu ( dba o tereny zielone, krzewy, stan chodników, rośliny), odpowiada za czystość i porządek na wyznaczonym terenie;
2. dba o stan techniczny wyposażenia na placu zabaw, dokonuje potrzebnych napraw, zgłasza dyrektorowi konieczność większych napraw;
3. dba o stan techniczny sprzętów i wyposażenia przedszkola, dokonuje konserwacji i napraw;
4. wykonuje prace techniczne na terenie przedszkola (np. składa meble, pomaga przy dekoracjach itp.)
5. raz w roku, z dyrektorem, dokonuje przeglądu budynku i terenu przy przedszkolu;
6. wykonuje inne prace powierzone przez dyrektora.
§ 32
Pracownik administracyjny
Zadania pracownika administracyjnego:
1. prowadzi administrację i dokumentację przedszkolną za wyjątkiem księgowości;
2. dba o porządek w dokumentacji przedszkolnej;
3. prowadzi księgi kasowe w przedszkolu, przygotowuje rozliczenia kwartalne z dotacji dla UM Luboń oraz półroczne i roczne dla organu prowadzącego;
4. odpowiada za stan dokumentacji w przedszkolu;
5. wykonuje inne prace powierzone przez dyrektora.
Rozdział VII
Wychowankowie przedszkola
§ 33
Rekrutacja do przedszkola
1. Rekrutacja do przedszkola odbywa się w miesiącu styczniu. W wyjątkowych przypadkach, jeżeli są wolne miejsca w grupie, dziecko może być przyjęte w innym terminie
2. Dzieci do przedszkola przyjmuje siostra dyrektor, przestrzegając zasady dostępności do przedszkola dla wszystkich dzieci i możliwości lokalowych.
3. O przyjęciu dziecka do przedszkola decydują:
a) informacje uzyskane podczas rozmowy wstępnej z rodzicami
b) dane zawarte w Karcie zgłoszenia
4. Pierwszeństwo w przyjęciu mają:
a) dzieci rodziców pracujących
b) rodzeństwo dzieci aktualnie uczęszczających do Ochronki
c) dzieci z rodzin znajdujących się w szczególnie trudnej sytuacji
5. W trakcie roku szkolnego dyrektor przedszkola przyjmuje dzieci z listy rezerwowej w przypadku zwolnienia miejsca.
6. Dyrektor, w miesiącu lutym, pocztą elektroniczną informuje rodziców o przyjęciu do przedszkola, wpisaniu na listę rezerwową albo o nieprzyjęciu dziecka. Listy dzieci przyjętych i rezerwowych są do wglądu rodziców w gabinecie dyrektora.
7. Przedszkole obejmuje wychowaniem przedszkolnym dzieci od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą 6 lat.
8. W uzasadnionych przypadkach może być przyjęte do przedszkola dziecko, które ukończyło 2,5 roku. Dziecko 2,5 -letnie może być przyjęte do przedszkola w przypadkach:
a) niemożności zapewnienia dziecku całodobowej opieki;
b) szybszego, niż przeciętny rozwój psychiczny i fizyczny dziecka.
§ 34
Prawa i obowiązki przedszkolaka.
1. Dziecko w przedszkolu ma wszelkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka, a w szczególności do:
a) właściwego zorganizowanego procesu opiekuńczo-wychowawczo-dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej;
b) szacunku dla wszystkich jego potrzeb, życzliwego podmiotowego traktowania;
c) ochrony przed wszelkimi formami wyrażenia przemocy fizycznej bądź psychicznej;
d) poszanowania jego godności osobistej;
e) poszanowaniu własności;
f) opieki i ochrony;
g) partnerskiej rozmowy na każdy temat;
h) akceptacji jego osoby;
i) korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej, logopedycznej i innej specjalistycznej organizowanej w przedszkolu;
j) swobodnego wyrażania swoich myśli i przekonań, jeśli nie naruszają one praw innych.
2. Dziecko w przedszkolu ma obowiązek w trosce o bezpieczeństwo własne i kolegów:
a) szanować kolegów i wytwory ich pracy;
b) szanować sprzęt i zabawki znajdujące się w przedszkolu;
c) nie oddalać się od grupy bez wiedzy nauczycielki;
d) przestrzegać ustalonych zasad, zwłaszcza dotyczących bezpieczeństwa;
e) sygnalizować złe samopoczucie i potrzeby fizjologiczne;
f) przejawiać właściwy stosunek do rówieśników, osób starszych, wynikający z postaw respektowania podstawowych norm społecznych i etycznych;
g) słuchać i reagować na polecenia nauczyciela.
§ 35
Zasady skreślania z listy dzieci uczęszczających do przedszkola.
1. Dziecko może być skreślone z listy przyjętych do przedszkola w przypadku:
a) nieusprawiedliwionej nieobecności ciągłej trwającej ponad miesiąc;
b) bardzo niskiej frekwencji dziecka trwającej 5 miesięcy (frekwencja mniejsza niż 40 %)
b) występowania zachowań dziecka, zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu innych i odmowy rodziców (opiekunów prawnych) współpracy ze specjalistami, świadczącymi pomoc pedagogiczną lub psychologiczną;
c) zatajenia przez rodziców przy wypełnianiu karty zgłoszenia choroby dziecka, która uniemożliwia przebywania dziecka w grupie, a w szczególności choroby zakaźnej, poza chorobami zakaźnymi wieku dziecięcego;
d) nieprzestrzegania przez rodziców obowiązków wynikających z niniejszego statutu;
e) zalegania przez rodziców z odpłatnością za przedszkole powyżej dwóch miesięcy;
2. Skreślenia dziecka z listy dokonuje dyrektor przedszkola w porozumieniu z wychowawcą grupy, zgodnie z przyjętą procedurą.
3. Decyzję o skreśleniu dziecka z przedszkola dyrektor osobiście doręcza rodzicom, a w przypadku niemożności doręczenia osobistego listem poleconym za potwierdzeniem odbioru.
4. Rodzicom przysługuje odwołanie od decyzji dyrektora do Organu Prowadzącego i Wielkopolskiego Kuratora Oświaty w ciągu 14 dni od jej otrzymania.
Rozdział VIII
Rodzice
§ 36
Prawa i obowiązki rodziców.
1. Rodzice mają prawo do:
a) znajomości podstaw programowych wychowania przedszkolnego oraz wymagań edukacyjnych;
b) uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania i rozwoju;
c) otrzymywania pomocy pedagogicznej, psychologicznej oraz innej, zgodnie z ich potrzebami i możliwościami przedszkola;
d) udziału w organizowaniu wspólnych spotkań z okazji uroczystości przedszkolnych, imprez, zajęć wychowawczo - dydaktycznych, itp.;
e) wyrażania i przekazywania organowi prowadzącemu przedszkole i sprawującemu nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy przedszkola, a zwłaszcza sposobu realizacji zadań wynikających z przepisów oświatowych;
f) wyrażania opinii na temat żywienia, wypoczynku, organizacji zabaw i zajęć oraz poziomu prowadzonych zajęć nadobowiązkowych;
g) udziału w zajęciach otwartych organizowanych w Przedszkolu.
h) wystąpienia o czasowe urlopowanie dziecka w sytuacji uzasadnionej (rodzice są wtedy zwolnieni z opłaty żywieniowej, ale ponoszą koszty opłaty stałej przeznaczonej na utrzymanie i funkcjonowanie przedszkola);
i) rezygnacji z przedszkola w ciągu roku szkolnego (pisemny wniosek o wypisanie dziecka składają u dyrektora).
2. Rodzice mają obowiązek:
a) współpracować z nauczycielem prowadzącym grupę w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczo - dydaktycznych rodziny i przedszkola; interesować się sukcesami i porażkami swojego dziecka;
b) kształtować i pogłębiać postawy religijne i moralne
c) przygotować dziecko do funkcjonowania w grupie przedszkolnej w zakresie podstawowych czynności samoobsługowych - jedzenie, higiena, toaleta;
d) znać i przestrzegać postanowień statutowych;
e) informować nauczyciela z wyprzedzeniem o późniejszym przyprowadzaniu dziecka do przedszkola;
f) odbierać dzieci w godzinach funkcjonowania przedszkola, nie spóźniać się z odbiorem;
g) przyprowadzać do przedszkola dzieci zdrowe bez konieczności podawania w przedszkolu jakichkolwiek leków;
h) zgłaszać nauczycielowi niedyspozycje (fizyczne i psychiczne) dziecka i wszelkie niepokojące objawy w jego zachowaniu, mające wpływ na funkcjonowanie w grupie (choroby, ważne wydarzenia rodzinne, lęki, obawy, emocje itd.);
i) regularnie i terminowo uiszczać odpłatność za pobyt dziecka w przedszkolu;
j) uczestniczyć w zebraniach organizowanych przez przedszkole;
k) śledzić na bieżąco informacje umieszczone na tablicy ogłoszeń;
l) bezzwłocznie zgłaszać nauczycielkom w grupie o zmianach adresu zamieszkania i telefonu kontaktowego;
ł) informować dyrektora przedszkola o stwierdzeniu choroby zakaźnej u dziecka i dostarczyć do przedszkola informację potwierdzoną przez lekarza o stanie zdrowia dziecka po przebytej chorobie, pozwalający na pobyt dziecka w przedszkolu;
m) zgłaszać w formie pisemnej wychowawcom grupy osoby upoważnione do odbierania dziecka z przedszkola;
n) zapewnić dziecku niezbędne wyposażenie;
o) wszelkie sprawy dotyczące wychowanków, w tym sporne, zgłaszać wyłącznie u nauczycielki danego oddziału lub u dyrektora placówki, zawsze bez udziału dzieci.
§ 37
Zasady bezpiecznego pobytu dziecka w przedszkolu.
1. Osoba przyprowadzająca dziecko do przedszkola obowiązana jest rozebrać je w szatni i przekazać wychowawcy grupy, do której dziecko uczęszcza lub osobie dyżurującej. Przedszkole nie ponosi odpowiedzialności za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dziecka pozostawionego przez rodziców przed furtką, wejściem do przedszkola, w szatni, przed zamkniętymi drzwiami wejściowymi, na placu zabaw lub posesji przedszkolnej.
2. Do przedszkola nie można przyprowadzać dzieci przeziębionych, zakatarzonych i z objawami innych chorób.
3. W przedszkolu nie stosuje się wobec wychowanków żadnych zabiegów lekarskich i nie podaje dzieciom żadnych leków.
4. Wychowawca grupy ma obowiązek poinformowania rodziców o złym samopoczuciu dziecka wskazującym na początki choroby.
5. Dzieciom nie wolno przynosić dodatkowego wyżywienia, w tym słodyczy, napojów.
6. Dziecko nie powinno przynosić do przedszkola zabawek oraz innych wartościowych przedmiotów. Przedszkole nie ponosi odpowiedzialności za zepsucie i zagubienie rzeczy przyniesionych przez dzieci.
7. Dziecko powinno przyjść do przedszkola ubrane w strój wygodny, umożliwiający samodzielne ubranie się i rozebranie. Odzież wierzchnia powinna być dostosowana do warunków atmosferycznych i umożliwiać codzienny pobyt dziecka na świeżym powietrzu.
8. Ze względów sanitarnych zabrania się wchodzenia do sal w butach oraz wprowadzania zwierząt na teren przedszkola.
9. Rodzice przejmują odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odbieranego z placówki przez upoważnioną przez nich osobę.
10. Nauczycielka może odmówić wydania dziecka w przypadku, gdy stan osoby zamierzającej odebrać dziecko będzie wskazywał, że nie jest ona w stanie zapewnić dziecku bezpieczeństwa ( osoba pod wpływem alkoholu, środków odurzających).
11. Życzenie rodziców dotyczące nie odbierania dziecka przez jednego z rodziców musi być poświadczone przez prawomocny wyrok lub orzeczenie sądowe.
Rozdział IX
Przepisy końcowe
§ 38
Przedszkole prowadzi gospodarkę finansową i materiałową zgodnie z zasadami określonymi przez organ prowadzący.
§ 39
Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację przedszkola zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 40
Statut wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia i podpisania go przez organ prowadzący.
Program wychowawczy
I. Motto programu wychowawczego
Ochronki Sióstr Służebniczek
w Luboniu
„NAJWYŻSZYM CELEM WYCHOWANIA JEST, ABY CZŁOWIEK
STAŁ SIE NA OBRAZ I PODOBIEŃSTWO BOGA NA ZIEMI„
II. Treści
III. Cele
IV. Procedura osiągania celów
V. Sposoby oceny
VI. Przewidywane osiągnięcia
Nasz przedszkolak to dziecko, które:
VII. Ewaluacja
Zaplanowano następujące sposoby pozyskiwania informacji zwrotnej:
Nasz przedszkolak po czterech latach pobytu w naszej Ochronce jest samodzielny. Potrafi podstawowe modlitwy i stosuje je w codziennym życiu. Prezentuje swoje umiejętności w przedszkolu i w najbliższym otoczeniu. Jest pozytywnie postrzegany w środowisku, nie powinien mieć kłopotów z akceptacją w środowisku oraz w szkole.
Przedszkole Niepubliczne "Ochronka"
im. Edmunda Bojanowskiego
pl. E. Bojanowskiego 6
62-030 Luboń
ochronka@siostry-maryi.pl
+ 48 500 405 422
Nr konta: 13 1240 3767 1111 0010 4728 6271