“Dzieci, jako najdroższy skarb Pana Jezusa, niechaj z miłością pielęgnują,
dokładając wszelkich starań, aby w młodziutkie umysły wkorzeniać gruntowne
poznanie Chrystusa i miłość Boga”.
Bł. Edmund Bojanowski
MISJA OCHRONKI
Ochronka nasza jest placówką wychowania katolickiego.
W wychowaniu dzieci dbamy o ich wszechstronny rozwój ze szczególnym uwzględnieniem wychowania dziecka
w duchu personalizmu i pedagogiki chrześcijańskiej.
WIZJA OCHRONKI
Budowanie chrześcijańskiego systemu wartości poprzez przekazywanie ich w procesie integralnego wychowania dziecka, zachowywaniu tradycji i wsparciu rodziny dla moralnego odradzania i zachowania tożsamości narodu.
CELE OGÓLNE I ZAŁOŻENIA PRACY OCHRONKI
- Integralne wychowanie dzieci w wieku przedszkolnym w odniesieniu do chrześcijańskiej hierarchii wartości z uwzględnieniem możliwości i potrzeb miejsca i czasu.
- Nauczanie oraz kształcenie umiejętności istotnych do wychowania osobowości ukierunkowanych na wartości najwyższe-prawda, dobro, piękno, zatroskanych o dobro wspólne i gotowych podjąć wysiłek odpowiedzialności za siebie i innych, bazując na konkretnych ideałach i wzorach osobowych czerpanych z Biblii, historii i tradycji i współczesności.
- Wspomaganie wszystkich dzieci w rozwijaniu uzdolnień ,wspieranie aktywności i samodzielności w atmosferze akceptacji i zaufaniu, przy jednoczesnym poszanowaniu ich praw.
- Współpraca z rodziną w procesie wychowania dziecka oraz wsparcie rodziców w pełnieniu ich funkcji opiekuńczych i wychowawczych.
- Propagowanie wartości społecznych, moralnych, religijnych, narodowych, rodzinnych i kulturowych w środowisku i wdrażanie do ich urzeczywistniania
- Traktowanie dzieci indywidualnie i podmiotowo ,a metody i formy pracy dostosowane do potrzeb i możliwości każdego z wychowanków.
METODY WSPIERAJĄCE PROCES WYCHOWAWCZY
Stosowanie zasad indywidualnego podejścia do dziecka i jego rozwoju.
Podkreśla się respekt wobec tajemnic dziecka oraz jego wartość jako osoby.
Nauczyciel naszego przedszkola-Ochronki:
- Świadczy swoją postawą o wartościach chrześcijańskich.
- Posiada wymagane kwalifikacje zawodowe.
- Posiada świadomość koncepcji pracy przedszkola-ochronki.
- Jest zaangażowany w pracę przedszkola.
- Posiada umiejętność współdziałania w zespole, dzielenia się doświadczeniem zawodowym.
- Współdziała z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania.
- Wspiera rozwój psychofizyczny dziecka, jego umiejętności, predyspozycje i uzdolnienia.
- Doskonali i podnosi swoja wiedzę i umiejętności w różnych formach doskonalenia.
- Jest komunikatywny, partnerski, twórczy, otwarty na nowości, dyspozycyjny i taktowny.
PRZEDSZKOLE REALIZUJE
- Zadania opiekuńcze, wychowawcze i dydaktyczne w oparciu o podstawę programową oraz programy wychowania przedszkolnego, uwzględniające potrzeby i możliwości rozwojowe wychowanków, w tym program wychowawczy, oparty na koncepcji pedagogicznej bł. Edmunda Bojanowskiego “Ochronić – wychowując”.
- Prowadzi systematyczną obserwację dziecka.
- Diagnozuje dzieci za pomocą odpowiednich narzędzi diagnostycznych.
- Wspomaga rozwój dzieci.
- Informuje rodziców na bieżąco o postępach dziecka.
- Pomaga rodzinom w rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dziecka i podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej.
ORGANIZACJA ORAZ ZASOBY MATERIALNE OCHRONKI
PERSONEL OCHRONKI
- Tworzy atmosferę wpływającą korzystnie na kreowanie środowiska wychowawczo-dydaktycznego placówki.
- Wykorzystuje w pracy swój potencjał, jest zaangażowany i rzetelny w wykonywaniu swoich obowiązków.
- Wykazuje się inicjatywą, solidnością, dokładnością i odpowiedzialnością, dba o porządek i ład na przydzielonym stanowisku pracy.
- Jest uprzejmy i życzliwy, pełen szacunku dla siebie nawzajem, dla dzieci i rodziców.
- Świadczy swoją postawą o wartościach chrześcijańskich.
BAZA OCHRONKI DOSTOSOWANA DO REALIZACJI
ZADAŃ PROGRAMOWYCH
- Ochronka posiada duże, jasne, przestronne sale zabaw oraz łazienki dla każdej grupy dostosowane do potrzeb dzieci przedszkolnych.
- Sale są wyposażone w nowoczesne meble oraz kąciki zainteresowań oraz zabaw. Atrakcyjne, estetyczne zabawki zachęcają do swobodnej zabawy umożliwiając wszechstronny rozwój i integracje dzieci.
- Wyposażenie ochronki w tym pomoce dydaktyczne pozwalają na realizację przyjętych programów.
- Przedszkole posiada przestronny i bezpieczny plac zabaw z urozmaiconym sprzętem rekreacyjnym sprzyjającym zabawom i rozwijaniu aktywności ruchowej na powietrzu.
- Położenie ochronki znajduje się z dala od ruchliwych ulic.
- Gabinet logopedyczny wyposażony w programy specjalistyczne zapewnia wczesne wspomaganie.
- Kuchnię wraz z zapleczem gospodarczym ,spełniające właściwe standardy jakości.
WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI
Rodzina jest dla dziecka naturalnym środowiskiem wychowawczym, w którym rozwija się osobowość dziecka, gdzie nabywa ono podstawowe nawyki i otrzymuje wzory zachowań. Mając ten fakt na uwadze ochronka podejmuje stałą współpracę z rodzicami, bowiem tylko właściwie zorganizowana współpraca obu środowisk wychowawczych w przekazie systemu norm i wartości może odnieść dobre skutki dla dziecka.
Współpraca ta opiera się na następujących zasadach:
- Zasada jasnego informowania rodziców o specyfice wychowania w ochronce ,zasadach współpracy z rodziną oraz konsekwentnego ich przestrzegania dla osiągnięcia celu wychowania w ochronce.
- Zasada pierwszeństwa prawa rodziców do wychowania dzieci (mowa o prawie naturalnym) z uwzględnieniem ich praw rodzicielskich także w związku z planowaniem działań wychowawczych w ochronce.
- Zasada pomocniczości polegająca na służbie rodzinie i niesieniu jej pomocy w wychowaniu dziecka.
- Zasada indywidualnego podejścia do potrzeb, możliwości i potrzeb rodziny.
- Zasada rzetelnego i dyskretnego informowania rodziców o postępach dziecka jego problemach i potrzebach dostrzeganych w trakcie realizacji zadań wychowawczo-dydaktycznych i opiekuńczych .
- Zasada angażowania rodziców w życie ochronki i jej funkcjonowanie -np. zebrania rodziców.
- Zasada organizowania różnych form czynnego zaangażowania rodzin w uroczystości religijne, patriotyczne i okolicznościowe, w spotkania integracyjne, rekreacyjne i formacyjne, także z udziałem specjalistów.
WSPÓŁPRACA Z ŚRODOWISKIEM LOKALNYM
Przedszkole włącza się także w różnorodne inicjatywy na rzecz środowiska, uwzględniając jego potrzeby i możliwości. Współpraca ze środowiskiem lokalnym sprzyja rozwijaniu cech kreatywnych u dzieci. Stwarza sposobność do pełnego rozwoju społeczno-emocjonalnego.
Przedszkole aktywnie uczestniczy w życiu kulturalnym, rozwijając swoje możliwości i talenty oraz promuje je w ten sposób.
Realizacja koncepcji pracy przedszkola opiera się na:
- Programach wychowania przedszkolnego
- Programie wychowawczym
- Rocznym planie pracy przedszkola.
Na wniosek rodziców i personelu przedszkola koncepcja podlega stałej modyfikacji.